20180319

Och i ach! zachwycamy się Bałkanami!


W tym pięknym zakątku Europy urodził się mój mąż. Najbliższe są  mi Bułgaria, Grecja i Macedonia. W swoich książkach opisuję miejsca w tych krajach i często ich atmosferę. Żebyście Wy, moi Czytelnicy, nie sądzili, że tylko mnie gdzieniegdzie zapiera dech, wspieram się niekiedy cytatami z wypowiedzi osób, które odwiedziły ten pełen różności kraniec Europy. 

Cesarz Konstantyn I Wielki mawiał o Sofii (wtedy Serdice): "Serdika jest moim Rzymem". Dziś imperator nie poznałby swojej Sediki, która ciągle potrafi kokietować i nie przestała rzucać uroku na swoich gości.


Poznajecie tę piękną damę na zdjęciu? Już tu była. Przez 1700 lat opierała się siłom natury i dzielnie znosiła czasy historycznych burz.

Na szczycie Witosza, spoglądającym na bułgarską stolicę, stanął XIX-wieczny geograf i geolog. "Tempe na wysokim Olimpie jest romantycznie piękne, Wodena, w Macedonii, wspaniała, jednakże widok z Witosza przewyższa wszystko" - napisał w swoich wspomnieniach Ami Boue. 
  
Przed sofijskim lotniskiem




"Na lądzie stałym, tuż przy Messemvrii, znajduje się najdoskonalsza w świecie plaża, gdzie delikatność piasku śmiało konkuruje z aksamitem, a drobność jego i kolor pozwalałby go używać zamiast pudru, przeznaczonego na najwrażliwsze cery." - tak pisał polski podróżnik w Kurjerze Poznańskim, w 1928 roku, o bułgarskim Nesebar. 


Rodopy są dla mnie górami magicznymi. Poeta I. Vazov napisał, że "ten, kto nie widział Rodopów, nie widział Bułgarii". I ja zgadzam się z nim w stu procentach. O miejscach w tych  niezwykłych górach, które są ojczyzną Orfeusza, pisałam tu nie raz.  Ten sam nastrój rodopskiego klasztoru poczuła nasza Czytelniczka - autorka zdjęć znajdujących się poniżej.
  
"Monastyr Baczkowski to mój pierwszy monastyr, zrobił na mnie ogromne wrażenie. Jest w nich jakaś tajemnica, unikalna siła, energia..."  napisała Katarzyna Lewandowska.








4 komentarze:

  1. Pięknie tam! Bardzo pięknie!
    Świat jest piękny! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. To prawda. A Natura jest najwspanialszą artystką. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dobrze powiedziane :) dla mnie najpiękniejsze miejsca to te naturalne, na łonie natury

      Usuń