20170518

O bracie bliźniaku świętego Mikołaja


Mikołaj obchodzący swoje święto w grudniu ma brata bliźniaka świętującego w maju.
- Ześlij drobny deszczyk święty Mikołaju. Niech napoi pola. - wyśpiewują swoje prośby ludzie.
W letnie Mikołajki święci się ogrody, źródła i studnie. Bogato zastawiony stół ma zachęcić Mikołaja do spełnienia ludzkich życzeń. Od dawien dawna nie wypadało w ten dzień pracować, żeby nie rozgniewać świętego. Mikołaj - odpowiedzialny za deszcze - może zesłać powodzie, a więc nie warto go drażnić.

"Letnie Mikołajki" obchodzi się według kalendarza juliańskiego lub gregoriańskiego (9 maja lub dwa tygodnie później). Bułgaria jest już po, Macedonia przed.

10 komentarzy:

  1. To ja może z Macedończykami poświętuję i też oddam się lenistwu tego dnia:)))
    Dzięki za info o książce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kilka chwil relaksu warto sobie od czasu do czasu podarować. :)
      Ilenko, to my dziękujemy za zainteresowanie książkami :)

      Usuń
  2. Tytuł mnie zaintrygował i szybko przybiegłam zobaczyć o co chodzi. Nie wiedziałam o tym dniu, wiec też do świętowania z Macedończykami się przyłączę bo idea bardzo mi się podoba:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Letni czy wiosenny Mikołaj- intrygujące! Ciągle czegoś nowego się dowiaduję. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Letnie Mikołajki maja swój urok - jak każde święto :) a Bałkany kochają świętowanie :))

      Usuń
    2. Zauważyłam.;) Tam ciągle coś fajnego się dzieje! :))

      Usuń
  4. kobietawbarwachjesieni:
    Im dłużej czytam wpisy na Twoim blogu, tym bardziej podoba mi się Bułgaria i jej obyczaje. Serdeczności przesyłam.

    OdpowiedzUsuń