20180523

Literki świętują


24 dzień maja to w Bułgarii czerwona kartka w kalendarzu, bo to wielkie święto kultury i liternictwa.  Jest uroczyście obchodzone w całym kraju i nie bez powodu. Bułgaria jest kolebką zastosowania pierwszej wersji alfabetu nazywanego dziś cyrylicą. Przypominam o tym święcie, bo nadal wielu ludzi jest przekonanych, że literki urodziły się w Rosji, chociaż w rzeczywistości zapożyczono je z Bałkanów.  

Patronami dnia są święci Cyryl i Metody - dwaj bracia urodzeni na terenie dzisiejszej Grecji. Cyryl jest twórcą pierwszej wersji alfabetu nazywanej głagolicą. W IX wieku, jego uczeń stworzył w oparciu o głagolicę nowy, prostszy alfabet, który nazwał cyrylicą od imienia swojego mistrza.
Po raz pierwszy pismo (głagolicę) zastosowano na terenie Bułgarii, w dokumentach urzędowych i cerkiewnych. Stąd litery wywędrowały do sąsiednich państw i dotarły także do Rosji (zaczęto je tu stosować znacznie później).
W międzyczasie w każdym kraju cyrylicę nieco modyfikowano, także nie jest ona identyczna w Bułgarii, w Serbii, czy w Rosji, inaczej czyta się też niektóre litery.

(Na pierwszym zdjęciu - Pałac Kultury w Sofii.)




4 komentarze:

  1. Też myślałam, że cyrylica jest rosyjska...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak myśli zdecydowana większość w Polsce, ja tylko raz spotkałam osobę, która wiedziała, że to bałkańskie literki :)

      Usuń
  2. Ja podobnie jak BBM też myślałam, że cyrylica jest rosyjska.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie jest :) są różnice w alfabecie rosyjskim i bułgarskim czy macedońskim; nawet jeśli litery są te same czyta się je inaczej; pozdrawiam Marysiu :)

      Usuń