20170623

Ona też tu mieszka



  Zdecydowałam się dziś poświęcić trochę czasu przedstawicielce fauny, którą niekoniecznie chcemy spotykać na naszej drodze.
  Będąc na Bałkanach należy pamiętać o tym, że wśród pięknych pejzaży żyją m.in. jadowite żmije. Jedną z nich jest groźna żmija nosoroga. Bardzo różnie zachowuje się podczas spotkania z człowiekiem (zastyga w bezruchu, czasem nagle atakuje lub ucieka). Występuje w całej Bułgarii, do wysokości 1400-1500 m n.p.m. (występują tu dwa podgatunki, mające odmienne barwy - Vipera ammodytes meridionalis i Vipera ammodytes ammodytes).
  Wybierając się na spacer po dziewiczych terenach należy pamiętać o odpowiednim obuwiu. Żmije i skorpiony atakują najczęściej wtedy, kiedy się na nie nadepnie lub wtedy, kiedy są drażnione.

Żmija nosoroga - Vipera ammodytes (bułg. pepelanka; serbs.chorw. poskok) występuje na całych Bałkanach.



8 komentarzy:

  1. Ja się bardzo boję tych pełzających stworzeń i niestety spotkałam je już kilka razy na swojej drodze.

    OdpowiedzUsuń
  2. jesienna:
    Moja córka, która mieszka w Bieszczadach opowiedziała nam historię, w której występuje żmija. Ta historia podobno jest prawdziwa.Pewien Polak mieszkający w Stanach Zjednoczonych przyjechał w rodzinne Bieszczady, żeby pożegnać się z nimi. Miał bardzo zaawansowany nowotwór i lekarze nie dawali mu już żadnej nadziei.Poszedł na łąki, żeby oczy nacieszyć widokiem przyrody. Nagle ugryzła go żmija. Wezwano pogotowie lotnicze człowiek w szpitalu otrzymał surowicę i nagle nowotwór się cofnął.Wrócił do Stanów i tam zdumieni lekarze badają podobno ten przypadek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niesamowita historia. :) Przez wieki, często przez przypadek ludzie odkrywali działanie jakichś substancji, a więc nie wątpię, że jad mógł zadziałać pozytywnie.
      Czytałam gdzieś, że jadu tej żmii, o której pisałam używa się do produkcji serum, stosowanego po ukąszeniach innych gatunków.
      Pozdrawiam Cię Mario :))

      Usuń
  3. Ładna jest! Ale jednak lepiej obejrzeć na fotce! ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze raz spojrzałam na nią (starałam się bez uprzedzeń). Gdyby nie ta groźna mina, może bym ją lepiej odbierała ;)

      Usuń