20170702

Gdzie jest na świecie brzeg z twoją urodą


O pięknej Apollonii (dawna nazwa Sozopola) pisałam już nie raz. Historia miasta sięga trzeciego, czwartego tysiąclecia przed naszą erą.
"Gdzie jest na świecie brzeg z twoją urodą, rzeźbiony bożą ręką?" – pytają mieszkańcy Sozopola w swoim hymnie numer jeden (numer 1 – bo mówi się tu o dwóch hymnach). Do posłuchania numeru dwa – zapraszam dziś. Jest nim bardzo wzruszająca piosenka "Mi Mou Thimonis Matia Mou" / "Nie gniewaj się miła"

Nie gniewaj się miła, że wyjeżdżam na obczyznę.
Stanę się ptakiem i wrócę. Znów blisko Ciebie.
Otwórz okno moja królowo. Powiedz mi dobranoc.
Nie gniewaj się miła, że Cię teraz zostawię – śpiewa Dalaras, częsty gość w Sozopolu.

Jeśli chcielibyście wiedzieć więcej o Sozopolu i całym regionie Burgas zapraszam do mojej książki „Kierunek Burgas”.

Emblematyczną restauracją jest „Windmill” (po bułg. Wiatyrna melnica) z bułgarskim menu i pięknym widokiem (ul. Morski Skali 27).
Dobrą opinią cieszy się restauracja „Anticzen kładenec” / Егур Егур  z antyczną studnią z IV w p.n.e. Jest tu serwowana także domowa kuchnia armeńska. (Antichen kladenets/antyczna studnia – ul. Kiril i Metodii 35)
Wiele osób chwali jedzenie i ceny w restauracji „Sliapata skarida” – położonej na plaży, 4 km od centrum Sozopola, w kierunku Chernomorets, przy wejściu do kampingu „Gradina”.
Niezłą opinię ma też restauracja „Apolonia” w Santa Marina (wioska wakacyjna), w pobliżu kampingu „Złatna ribka”.


Dużo promocji znajdziecie w sieci marketów „CBA” (ЦБА). Jest ich bardzo wiele w całej Bułgarii (m.in. w Sofii, Varnie, Burgas).
W rejonie Burgas znajdują się one w Sozopolu, w Pomorie, w Tsarevo.
Sozopol, ul Republikanska blok 10
Chernomorets, ul. Struma blok 3
Pomorie, ul. Dobri Chintulov 48
Tsarevo, ul. Milin Kamak 11

 CBA - niektóre ceny w lewach obowiązujące na dziś: wino 3 l -7,79; sudżuk 100 g -0,42; menta (likier miętowy) 0,7 l -5,59; piwo 2 l - 1,89.

Foto: Sozopol z lotu ptaka - InsanTour

4 komentarze:

  1. No i jak zwykle bardzo przydatne informacje . Chyba brzeg Morza Czarnego jest wszędzie przepiękny aż trudno powiedzieć gdzie jest naj...

    OdpowiedzUsuń
  2. No właśnie. Ja mam z tym naprawdę duży problem, bo jest tak bardzo różnorodny, no i te kolory... :)
    Serdecznie pozdrawiam :))

    OdpowiedzUsuń
  3. Rozmarzyłam się wakacyjnie.

    OdpowiedzUsuń